Sensei Björn Grünstein, 6 Dan JKA – in memorian

Björn föddes den 26 augusti 1945 och började träna karate först som tjugotvååring -1967.
Hans första instruktör var Bo Ekström i Stockholms Karateklubb och stilen var Shotokai. Chefsinstruktör för denna stil vid den här tiden var M. Harada som så småningom graderade Björn till 1:a kyu.Från Shotokai till Shotokan
1969 lämnade jag Shotokai efter att jag i London träffat Kato- Sensei som blev min instruktör inom JKA – Shotokan Karate. Ted Hedlund och jag grundade sedan tillsammans Swedish Shotokan Association.

Björn Grunstein startade Haninge Budoklubb 1973. En klubb som idag räknas som en av Sveriges mest framgångsrika klubbar med flera SM, NM och EM medaljer. (Sveriges första EM-guld togs för övrigt av en av Haninges medlemmar (Ashok Gadre). Här tränas i första hand traditionell Shotokan-karate men man försöker även kombinera moderna kunskaper med traditionell budo.

-”Trots tävlingsframgångar, som ju är jätteroliga både för mig och mina elever, anser jag att tävling endast är en del av en individs karate-tid.”
Det är naturligtvis ytterst viktigt med framgång inom det man väljer att syssla med och tävlingen är ett ypperligt sätt att mäta denna. Men det som gör Karate så speciellt är att den kan erbjuda något viktigt för alla åldrar och personligheter. Inom den vanliga elitidrotten följer i bästa fall korpidrott eller ledaruppgifter medan man inom karate startar den personliga utvecklingen, som i vissa fall leder till elitidrott, men alla kan hela tiden utveckla sin karate ytterligare.

Karatens poesi

Björn Grünstein anser att Kata-träningen är viktig eftersom nybörjaren här lägger grunden för sin strävan efter tekniker och perfektion, därefter utvecklar en ökad kunskap om stil, dess idéer och försvarsprinciper och slutligen når fram till något som kan beskrivas som Karatens
poesi: En fullständig frihet inom slutna ramar.

– ”Starka grundtekniker är ett måste”. Man får aldrig glömma bort att Karate i grund och botten är en stridskonst. Teknikerna skall fungera, även om det alltid är individen som själv måste välja hur han eller hon skall utnyttja sina kunskaper.

Graderingar JKA:
Shodan (1 Dan) -1971
Nidan (2 Dan) -1974 (för Kato sensei)
Sandan (3 Dan) -1979
Yondan (4 Dan) -1988 (för Enoeda sensei och Kase sesei).
Godan (5 Dan) (för Enoeda sensei)
Rokkudan (6 dan) – 2008 (för Ueki sensei och Tanaka sensei)

Internationell domare sedan 1978 med flera års deltagande i den europeiska domarkommitén. Landslagscoach sedan maj 1990.

Björn gick bort i cancer den 13 november 2013.