Kurasako-läger 2009

Träningsläger med Kenro Kurasako på Enighet, 23-25/10-2009. Fint besök från Japan.

Vid jämna mellanrum bjuder JKA Sweden in någon högt graderad instruktör från JKA Hombu Dojo i Japan till att leda ett träningsläger på Enighet i Malmö.

Tidigare har Masaaki UekiMinoru Kawawada och Takenori Imura varit här. Den här gången var det sensei Kenro Kurasako som reste hit och ledde träningen tillsammans med sensei Ted Hedlund.

Jag har inte varit med på något av de tidigare lägren, så jag har inget att jämföra med, men här är i alla fall mina intryck från lägret med Kurasako sensei.

Skåneläger
Uppskattningsvis var det c:a 50 deltagare på lägret, några brunbälten, men i övrigt svartbälten ända upp till 6 Dan. Nivån på deltagarna var överlag mycket hög och jämn, vilket borgade för bra kvalitet på träningen. De allra flesta kom från Skåne eller i vart fall de södra delarna av landet. Jag var en av ett absolut fåtal som kom utsocknes ifrån, vilket inte är så konstigt eftersom det tyvärr tär en del på ekonomin med resor och uppehälle, jämfört med om man bor nära. Det vore väldigt roligt om JKA i framtiden också kunde arrangera liknande läger i Stockholm eller andra platser norröver för att det inte enbart ska bli en sydsvensk företeelse.

Annorlunda Kihon
Självklart var det en hel del kihon under lägret.

En kul sak var att det för de allra flesta var nya kombinationer av tekniker, eller i vart fall inte det som vi oftast tränar här hemma. Inte svårare eller mer avancerat, men lite annorlunda som sagt.

Fokus var på dynamik och höftrörelse, samt riktning och avstånd med många övningar i kombination framåt-bakåt-framåt-åt sidan.

Kata-genomgångar
Vi gick igenom flera olika kata under lägret: Tekki Shodan, Kanku Dai, Empi och Nijushiho. Naturligtvis fanns det begränsinngar iom. tidsutrymmet, men Kurasako sensei hade ett väldigt bra öga för att uppfatta olika svagheter och förklara och visa hur vi skulle göra. De allra flesta kunde också dessa kata bra innan så att träningen kunde fokusera på detaljer. Jag uppfattade detta som mycket givande.

Par-övningar
De olika kihon-kombinationerna omsattes i parvisa kumite-övningar. Tack vare att nivån på deltagarna var ganska jämn och hög så blev tempot högt och träningen effektiv och kul. Den sista dagen genomfördes några svårare timing-övningar där den ena attackerar med oi-zuki och den andra möter attacken med en motattack med gyaku-zuki innan den första personen hinner landa slaget, s.k.  ”Sen no sen” och ”Go no sen”. Efter enskilda övningar så avskildes de 5 högst graderade till domare och vi andra fick gå upp två och två mot varandra i korta ”matcher”. Då alla vid det här laget dels var utmattade och samtidigt taggade till max, så ledde tyvärr denna övning till några blåtiror och spräckta läppar, men som tur var inget riktigt allvarligt.

Sammanfattning
Jag tycker det var ett mycket bra träningsläger. Nya kihon-kombinationer, bra kata-genomgångar och roliga actionfyllda kumite-övnngar. Första sessionen på fredagen var lite trög och stapplande med väldigt grundläggande övningar, troligen för att sensei kontrollerade och testade nivån på deltagarna. Språket var också en barriär eftersom ingen förstod japanska och kunde tolka. Även om inledningen var lite trevande så blev lördagens och söndagens träningspass desto bättre. Träningen flöt på bra och var tidvis intensiv. Kurasako sensei är själv en mycket skicklig utövare och kunde verkligen demonstrera på ett tydligt sätt, vilket gjorde att språkbarriären inte blev så stor ändå. Jag uppfattade honom också som ödmjuk och att han hade ett genuint intresse av förmedla bra karate och tog sig tid att förklara och visa ordentligt, vilket var en positiv överraskning för mig eftersom det överträffade de förväntningar jag hade innan. Sensei Ted Hedlund assisterade också på ett bra sätt och förstärkte det som Kurasako sensei förmedlade. Det märks i kroppen efter 10 timmars träning på tre dagar! Jag är mycket nöjd och kommer med stor sannolikhet att delta i kommande läger med instruktörer från Japan.

Foton av J.M. Meda

OSS!