Nybörjarinformation

KARATE KAN TRÄNAS AV ALLA!

Det finns många olika anledningar till att träna karate. Vissa tränar för motionens skull, andra ser konstarten och den japanska kulturen som det viktigaste. En del vill tävla och satsar stenhårt och åter andra vill lära sig ett effektivt självförsvar.

Karate ger allt detta och mer därtill och framförallt så är det vansinnigt roligt. Karate kan tränas av alla!

Det är inte alls ovanligt att man efter att ha tränat ett tag och skaffat sig mer insikt om karate att drivkraften att fortsätta är en helt annan än den anledning man hade när man en gång började.

Gammal som ung spelar heller ingen roll. I Haninge Budoklubb finns idag medlemmar i alla åldrar från barn till pensionär.

Läs gärna under Black Belt Club hur några av klubbens svartbälten ser på karate.Minsta ålder är 8 år. För att träningen ska vara meningsfull krävs dock en viss kordinationsförmåga och koncentration, vilket visar sig efter de första veckorna.

I barngruppen tränar man sedan upp till ca 12 års ålder, ingen fast gräns utan det avgörs individuellt vad man vill.

Nybörjare som är barn tränar dock i nybörjargruppen den första terminen.

Läs gärna igenom informationen här på websiten om Haninge Budoklubb, historia och den karatestil vi tränar.

Läs också om hur ett typiskt träningspass ser ut.

NYBÖRJARKURS STARTAR VARJE TERMIN.

Under de första 3-4 veckorna går det bra att hoppa in i gruppen.

Träningen är i början på måndagar och onsdagar och blandat barn och vuxna för att lära in grunderna.

VAR OCH NÄR TRÄNAR VI?

Träningslokalen, Dojon, är idrottshallen i Måsöskolan i Vega. Läs mer här.

Se första sidan för aktuella träningstider.

Välkommen att hälsa på och titta på en träning. Du får också provträna gratis några gånger innan du bestämmer dig.

VAD GÅR TRÄNINGEN UT PÅ UNDER GRUNDKURSEN?

Vi lär in grunderna ordentligt. Det är viktigt för resten av din karate-karriär.

• Ställningar och förflyttningar i ställningarna Zenkutsu-dachi, Kokutsu-dachi och Kiba-dachi
  • Grundslagen Oi-Zuki och Gyaku-Zuki
  • Sparkarna Mae-Geri och Mawashi-Geri
  • Blockeringarna Gedan Barai, Age-Uke, Soto-Uke, Uchi-Uke och Shuto-Uke
  • Kontrollerad sparring med 5-stegs kumite
  • Kata: Taikyoko Shodan och Heian Shodan

Vi kommer också att senare på terminen få känna på Free Fighting och lite mer avancerade par-övningar.

Karate-termer, etikett med hälsningar och annan karate-kunskap vävs in naturligt under träningen.

De första veckorna kommer att bli mycket repetition och det tar ett tag i början att ”lära om kroppen” till nya rörelser. Förmodligen kommer du att få träningsvärk i en del muskler du inte ens visste om att du hade. Vi kommer också att behöva träna upp en del smidighet. Teknikträningen blir inte så fysiskt krävande i början, så vi blandar det med en del konditions- och styrketräning, samt stretching.

Sist på terminen genomförs en gradering till nästa bältesgrad.

Vuxna går därefter nästa termin vidare och tränar i den stora gruppen. Barn går vidare till barngruppen.

VILKEN UTRUSTNING BEHÖVS OCH VAD SKA JAG TÄNKA PÅ?

Till nybörjarträingen behöver du inget speciellt.
Mjuka träningskläder i bomull utan spännen av metall. Gärna en budo-gi av något slag (judo/karate/ju-jutsu) om du har, men det är inte nödvändigt.

Senare skaffar man sig en karate-uniform, do-gi. Den går att köpa via klubben till rabatterat pris. Finns i olika kvaliteter och kostar olika beroende på modell och storlek. Senare behövs också tandskydd, suspensoar och kumite-handskar och för kvinnor ev. bröstskydd, men inte under nybörjarträningen. Det är utrustning som hålller länge och är inte särskilt kostsam. Vitt bälte ingår med normalt med dräkten.

För att gradera måste man ha en do-gi.

Vi tränar barfota.
Det är därför viktigt med rena fötter och kortklippta tånaglar.

Inga smycken, ringar eller klocka osv. är tillåtet under träning. Örhängen eller piercing som ej går att ta bort skall tejpas. Detta för att undvika skador på dig själv och andra.

FINNS DET RISK FÖR SKADOR?

Vi tränar disciplinerat och lär oss bra kontroll, så allvarliga skador är sällsynta.

Golvet i vår träningslokal är bra, men i början när man är ovan kan en del råka ut för blåsor under fötterna. Det kan justeras med tejp och går över efter ett tag.

Lätta stukningar i fingrar kan förekomma om man slarvar med att knyta händerna om man t.ex. missar vid blockering av en spark.

Som i all idrott kan man råka ut för sträckningar och liknande, men vi ser till att ha bra uppvärmning för att minimera risken.

Lätta blåmärken och små inflammationer på skenben råkar de flesta ut för någon gång

Skulle olyckan vara framme har vi en förbandslåda med lindor, kylutrstning med mera för den mest akuta skadan.

Vi är också en mycket bra försäkring via karate-förbundet.

Om du undrar över något så tveka inte att kontakta oss.

VÄLKOMMEN TILL HANINGE BUDOKLUBB!