Guldlaget 1995-2004

Under hela 1990-talet och början av 2000-talet så var Haninge Budoklubb totalt dominerande inom Svensk karate. Främst i kumite, men klubben har även haft vissa framgångar i Kata-tävling.

Totalt har Haninge Budoklubb 12 gånger blivit svenska mästare i lag-kumite. Perioden 1995-2004 i 10 år i följd! Ett unikt rekord i Svensk karate-historia. Många av dessa år blev vi också silvermedaljörer med vårt B-lag(!), men detta är ändå inte allt, ett stort antal individuella medaljer både i Sverige och internationellt i EM och VM, samt lagframgångar med landslaget har skördats av klubbens medlemmar alltsedan 70-talet ända fram till idag.

Petri Rantanen, Fredrik Hultén, AliReza Mohseni, Miroslav Femic, Patrik Silborn
Reza Mohseni, Björn Grünstein, Björn Eriksson
(Ej med på bild: Hassan Abou El-Alamein)

Ytterligare profiler såsom Linda Grünstein, Sasa Brankovic, Linda Claesson, Celal Celepli, Rami Abou El-Alamein, Katarina Mijanovic, Johanna Lampinen, Said Bobolpoor, David Simonsson, Darek Trojanowski, Krzysztof Kasprzak m.fl. har utvecklats genom Haninge Budoklubb. En stor del av framgångarna bör tillskrivas ypperlig coachning av sensei Björn Grünstein som också hela tiden varit och fortfarande är coach för det svenska JKA-landslaget i kumite.

Klubbens medlemmar har blivit europamästare inom ESKA – European Shotokan Karate Association – inte mindre än 6 gånger.

•  1991 ESKA Senior Female Kumite Champion – Linda Grünstein
  •  1994 ESKA Junior Male Kumite Champion – Patrik Silborn
  •  1995 ESKA Senior Male Kumite Champion – Reza Mohseni
  •  1995 ESKA Junior Male Kumite Champion – Patrik Silborn
  •  1998 ESKA Senior Female Kumite Champion – Katarina Mijanovic
  •  1998 ESKA Junior Male Kumite Champion – Hassan Abou El-Alamein

Idag har klubben skiftat fokus en aning och har inte samma intensiva tävlingssatsning. 2005 så var vi mätta efter att ha vunnit 10 år på raken och laget blev något utarmat då ett par personer flyttade p.g.a. studier och vi beslöt då att inte ställa upp i lag-sm. Det hindrade dock inte individuella personer att fortsätta vara framgångsrika, Miroslav Femic vann t.ex. individuell kumite i öppen klass. Wexiö karate Kai som alla år slagits om silvret med Enighet och Haninges B-lag kunde därför bli svenska mästare i lag – inte för att de besegrade oss, utan att vi valde att inte ställa upp…

Haninge Budoklubb är fortfarande ”the place to be” för den som vill kunna utvecklas med en elitsatsning och vi har ett flertal tävlingsaktiva. Alla ”gamla stjärnor” är inte längre aktiva i klubben, men kommer då och då till träningarna och har ”Haninge i hjärtat”. Reza Mohseni driver idag en egen klubb, Shiai Karate Do i kista, med fokus på tävlingskumite. Miroslav Femic är förbundskapten i kumite för svenska WKF Karate-landslaget mm.