Dennis Södergren

Född:1973

Grad:Nidan, 2:a Dan JKA

Började Karate:Jag började träna karate redan 1981 som 8-åring. Har under åren haft några uppehåll pga. studier och militärtjänst.

Varför?När jag växte upp var min pappa aktiv inom Judo. Men jag blev själv nyfiken på Karate då min äldre kusin tränade i Haninge Budoklubb. Som barn var jag en väldigt energisk liten kille med mycket spring i benen. Karaten fick mig att stanna upp och lära mig att lyssna.

Tränar
för att:
Kampsport handlar inte bara om att kunna försvara sig. För mig är karaten först och främst en mental träning. Den har gett mig en självinsikt och ett självförtroende som jag har tagit med mig såväl yrkesmässigt som i privatlivet. Det finns få sporter som kan utövas av alla oavsett ålder.

Varje person tränar utifrån sina egna förutsättningar och villkor, vilket gör karatesporten unik och därför finns det tack och lov ingen anledning att sluta. Dessutom är karate en utmärkt träning för att vidmakthålla balans, koordineringsförmåga och smidighet  för såväl yngre som äldre personer.