JKA Cup Fagersta 2009

JKA Cup Fagersta är en mindre tävling som troligtvis i framtiden kommer att slås ihop med Gävlecupen, vilket jag tycker är synd då dessa mindre tävlingar är en utomordentligt bra startplatta för de nya och i många fall yngre tävlingsdeltagarna.

Det är lättare att komma fram, deltagarna får mer uppmärksamhet och ofta även råd och tips från domarna.

Så till händelserna

Det är tydligt att en ny tävlingsgeneration från Haninge Budoklubb håller på att ta form!

Melina -98 var tyvärr ensam deltagare i sin klass Kata flickor 10-12år (guld). Hon fick dock även tävla mot de äldre tjejerna som var med och gjorde några fina kata. Hon fick avslutningsvis möta en blåbältad tjej 16år och vann i bäst av 3 med en stark Hejan shodan. Tävlingsledningen anordnade en mixtävling (kata) där alla deltagare, tjejer som killar i alla åldrar och grader fick vara med, där kom Melina vidare till 3:e omgången innan hon fick se sig slagen av ett svartbälte.

Viktor -00 tävlingsdebuterade och vann 3 silver. Den första medaljen tog han i Kata pojkar 10-12 år, andra tog han i Kata 9-6 kyu, där fick han möta äldre juniorer (upp till 18år) och den sista tog han i kumite pojkar 10-12år där han övertygade trots att han bara tränat i knappt ett år.

Esra och Hacer var med och Esra dominerade damsidan både vad gäller kata och Kumite med Hacer tätt bakom sig. Båda tjejerna presterade fina Kata och bjöd publiken på en fantastisk kumite där de verkligen gav allt. I mixtävlingen mötte Esra i finalen den fantastisk duktige Phuong (landslagskille) i en kataduell. Esra räckte inte ända fram och fick se sig slagen men fick med sig ett silver. Systrarna Erdogan tog tillsammans 2 guld och 3 silver (Esra 2 guld, 1 silver) (Hacer 2silver)

Summan av medaljer för Haninge Budoklubbs 4 deltagare blev 3 guld och 6 silver

/Georgios ”Gogo” Charalambidis