Linda Bergman

Född:1978

Grad:Sandan, 3:e Dan JKA

Började Karate:1992

Varför?Jag såg en annonseringsaffisch och ville bara gå till klubben för att testa lite. Jag tyckte det var fruktansvärt svårt för jag kom lite sent i terminen och tänkte väl strunta i det, men… ja så blev det inte riktigt utan jag fick visst blodad tand och har nu hållit på i drygt 20 år.

Tränar
för att:
Det är så himla roligt. Det är bra träning för både kropp och själ och det bästa med karate är att man aldrig blir fullärd. Det finns alltid nya nivåer och nya saker att träna och karaten passar alla stadier i ens liv. När jag började var jag tonåring och tyckte det var kul med utveckling och tävling.När jag blev lite äldre utvecklades tävlandet ännu mer och jag var med i shotokan landslaget under ett par år och fick representera Sverige i EM och VM, vilket var väldigt kul.Nu är tävlandet över för min del, men det innebär inte att karaten är över för det. Det finns som sagt aldrig en ände på vad man kan lära sig eller hur man kan utvecklas. Karaten passar alla åldrar och man tränar efter sin egen förutsättning. Detta gör att karate för mig alltid kommer att finnas i mitt liv.