Kumite-matcherna i karate ordnas i form av shiai, sparring mellan två personer. I tävling är vissa tekniker förbjudna. För att undvika skador måste man ha kontroll över slag, stötar, svep och sparkar.
I Shotokan-specifika tävlingar, JKA Cup m.fl. tävlar man i Ippon Shobu. Det är något hårdare fighter än den poäng-karate som WKF anordnar. Den ena tävlande bär Rött bälte under match (Aka), den andra ett vitt bälte. Tandskydd, underlivsskydd, samt för kvinnor bröstskydd är obligatoriskt. Vita tunna knogskydd bärs av bägge tävlande, inga benskydd. Tävlingar genomförs både individuellt och i lag. Inga viktklasser, men åldersindelningar och bältesklasser kan förekomma på mindre regiontävlingar.
I WKF-tävlingar bär den ena tävlande Rött bälte (Aka) och den andra Blått bälte (Ao). Tandskydd och för kvinnor bröstskydd är obligatoriskt. Den ena tävlande bär röda knog-, skenbens- och fotskydd och den andra blå knog-, skenbens- och fotskydd. Tävling sker i viktklasser och i öppen klass för respektive ålderskategori: Barn(10-13), kadetter(14-15), juniorer(16-17) och seniorer(18+).
Kadetter ska även bära huvudskydd.
Barntävlingar har speciella regler där i princip ingen kontakt alls är tillåten.
Regler för Ippon Shobu
Tävlingsregler för Ippon Shobu Kumite
Tillägg för tävlingsregler för Ippon Shobu Kata
Huvuddomaren (Shushin)
Leder matchen och utropar resultat och regelbrott, utdelar poäng, varningar eller bestraffningar. Vid oavgjort resultat har han rätt att förlänga matchen (oftast sudden death)
Kantdomarna/Hörndomarna (Fukushin)
Antingen två kantdomare eller fyra hörndomare assisterar matchdomaren och signalerar med föreskrivna gester: uppnådda poäng, begågna regelbrott eller om de tävlande lämnat tävlingsytan.
Klädsel
De tävlande måste bära vit karate-gi. För att kunna särskilja de tävlande från varandra bär dessa under matchen rött respektive vitt bälte.
Tävlingsförlopp
De tävlande ställer upp sig på respektive startlinjer, vända mot varandra och bugar. På matchdomarens utrop börjar matchen. När domaren anser att någon fått poäng eller upptäckt något regelbrott, stoppar han matchen med utropet ”yame”. Matchdomaren utdelar därefter poäng eller bestraffningar.
Matchtid
Som normal matchtid räknas 2 minuter för damer och 3 min för herrar effektiv tid. Tidtagaren signalerar med ljudsignal dels 30 sekunder före matchtidens slut och när tiden är helt ute.
Poängräkning
Poänggivande teknik är sådan som är godkänd i tävlingssammanhang och som utförs mot bestämda delar av kroppen. Den fysiska kontakten är begränsad. Full poäng kan fås för kontrollerad teknik med fokus någon centimeter framför målet. Utpräglad och kraftig kontakt mot ansiktet resulterar alltid i diskvalificering.
Ippon = 2 poäng
Dubbel poäng kan ges för teknik som har stil, visar bestämd vilja, har god försvarsberedskap efter utförandet, bra balans samt korrekt avstånd.
Waza-ari = 1 poäng
En poäng tilldelas teknik som är något mindre korrekt i sitt utförande men som bedöms vara effektiv.
Attackytor
Följande målområden är godkända när man tävlar.
- Huvud
- Mellangärde
- Ansikte
- Bröst
- Hals (ej strupe)
- Rygg
Regelbrott: Följande bedöms som regelbrott:
- Teknik som träffar strupen
- Överdriven kontakt med attackteknik
- Attacker mot underliv, leder samt fotens ovansida
- Attacker med öppen hand mot ansiktet
- Farliga kast
- Tekniker som ej anses kunna kontrolleras helt
- Direkta attacker mot armar och ben
- Mattflykt
- Spela skadad eller överdriva eventuell skada
- Ovärdigt uppträdande
Bestraffningar: Regelbrott kan resultera i tillsägelse, motståndaren får poäng eller diskvalificering.
- Jogai – ”Mattflykt”
- Atenai-Yoni – ”Varning”
- Mubodi – ”Bristande omtanke om egen säkerhet”
- Shikkaku – ”Diskvalificering”
Vinst: Vid matchtidens slut vinner den som har flest poäng. För att vinna före matchtidens slut krävs att man har uppnått 6 poäng, vilket motsvarar 3 st Ippon eller 6 st Wasa-ari, eller att motståndaren blir diskvalificerad.
- Waza-ari – ”Halvpoäng (1 poäng på poängtavlan)”
- Ippon – ”Helpoäng (2 poäng på poängtavlan)”
- No kachi – ”Vinst”